
The Shawãdawa (Arara) kmeň
‘Shawa’ znamená červený papagáj Ara a ‘dawa’ znamená rodinu.
Okolo roku 1940 sa predpokladalo, že tento kmeň vymrel. V 70. rokoch sa ho vláda snažila osloviť, pretože cez ich územie sa začala stavať diaľnica. Po asi pätnástich rokoch sa kontakt podarilo nadviazať, no cesta bola dokončená a stala sa príčinou zvýšenej ťažby a exploatácie ich pôdy. Toto územie, bohaté na rôzne suroviny, bolo invazívne a intenzívne vyrabované a odlesňované. Až v roku 2016 podpísala brazílska vláda dekrét, ktorým uznala, že toto územie patrí kmeňu Arara – bol to pre nich veľký sviatok.
Dlhú dobu sa s nimi spájalo negatívne vnímanie – kvôli trofejám, ktoré si brali od padlých nepriateľov – vyrábali flauty z lebiek, náhrdelníky zo zubov, zbierali skalpy. Boli považovaní za bojovníkov. Neskôr sa však začali znovu vnímať pozitívne, keď sa oživila ich povesť veľkej otvorenosti a štedrosti voči ne-domorodému svetu. Od samého začiatku, odkedy sa „bieli ľudia“ objavili na ich území, Arara udržiavali mierové kontakty a zapájali cudzincov do svojho domorodého života. Postupne táto stránka ich bytia prevládla a dnes sú vnímaní ako otvorení, priateľskí a ochotní deliť sa o to, čo majú.
Rovnako ako iné kmene, aj oni sú hlboko prepojení s prírodou a starobylými tradíciami, vrátane výroby a používania Rapé.
Podobne ako iné domorodé skupiny v Acre, aj Arara Shawãdawa trpeli dôsledkami nájazdov spôsobených rozšírením kaučukových plantáží na konci 19. storočia.
Boli vykorisťovaní, vyvlastnení a obmedzení vo svojom fyzickom aj kultúrnom rozvoji. V posledných rokoch sa snažia tento proces zvrátiť cez obnovu svojho jazyka a tradícií, a tiež prostredníctvom uplatňovania svojich územných práv voči brazílskemu štátu.
Označenie „Arara“ im bolo pridelené počas prvých kontaktov pri prieskume oblasti Alto Juruá v 19. storočí. Sami seba však nazývajú Shawãdawa.
Kontakt s ľuďmi z oblasti kaučukového priemyslu narušil ich vzťah k materinskému jazyku. Dnes hovorí ararčinou len málo ľudí. Kvôli historickému výsmechu a diskriminácii prestali Arara svoj jazyk odovzdávať potomkom, a tak mladšia generácia ovláda len portugalčinu. Od začiatku 90. rokov sa však snažia svoj jazyk „zachrániť“.
Zajatie a práca
Aby Araru prinútili pracovať, „bossovia“ organizovali rôzne výpravy a používali niektorých starších členov kmeňa ako sprostredkovateľov. Títo starí Arara zostávajú v pamäti kmeňa ako silné postavy a sú kľúčom k identite skupiny a ich územia.
Po tom, čo sa im podarilo získať späť časť svojho územia, mnohé rodiny opustili kaučukové plantáže a vrátili sa žiť so svojimi príbuznými v rezervácii alebo v jej blízkosti.
Tradícia
Starší sú dnes „strážcovia pamäti Arara“ a snažia sa tieto znalosti odovzdávať svojim potomkom. Záujem mladých o učenie mýtov a rituálov, ktoré sa kedysi intenzívne praktizovali, postupne rastie. Dnes sa rituály vykonávajú nepravidelne, no nezanikli úplne.
Stále praktizujú napríklad rituál mariri (domorodý tanec) a sinbu (ayahuasca). Starší, ktorí ešte hovoria pôvodným jazykom, spievajú a učia mladších počas týchto rituálov.
Shawãdawa Rapé
Ďalším rituálom, ktorý Arara využívajú na podporu lovcov, je užívanie Rapé:
„Z kosti jeleňa alebo prasaťa zoškrabeš prášok – z jeleňa z holennej kosti, z prasaťa zo stehna. Zoberieš prášok, pridáš žabie mlieko, všetko zmiešaš a opečieš s trochou tabaku. Takto sa robí šnupací prášok. Takto je to lepšie ako injekcia. Prášok sa šnupe.“
(Chico Cazuza, 17. 2. 2000, Raimundo do Vale)
Ayahuasca (sinbu)
Rituál sinbu (ayahuasca) sa u Arara stále praktizuje. Kedysi ho používali aj ako liek, keď šaman pil nápoj, aby z pacienta odstránil chorobu.
„Môj otec bol šaman. Keď bol niekto veľmi chorý, mal horúčku alebo iný neduh a vyzeralo, že zomiera, otec vypil nápoj a začal spievať pre tú chorobu. Ak sa pacient zlepšil, povedal, že sa zlepší. Ak nie, oznámil, že zomrie.“
Video: The Psychedelic Healing Power of Ayahuasca
Kambo (žabia vakcína)
Typický rituál skupín Pano, ktorý Arara používajú na navrátenie lovcovho šťastia, presnosti a sily. Získavajú žabie „mlieko“ z tela žaby, vytvoria malé popáleniny na koži a aplikujú látku. Krátko na to sa objaví vracanie a hnačka, ktorú ešte podporia fermentovaným nápojom z manioku (caissuma). Nasledujúci deň je lovec opäť pripravený.
„Injekcia sa dáva, keď je človek slabý. Máme slabé nohy, hučí nám v hlave. Vtedy vezmeme žabie mlieko, injekciu, a hneď sa zlepšíme. Telo sa prečistí, no treba aj niečo, čo prečistí žalúdok a vyvolá vracanie.“
(Chico Cazuza, 17. 2. 2000, Raimundo do Vale)
Vyúdenie / Smudging s Tipi
Aj tento rituál slúži na zlepšenie schopností lovca i jeho psa. Vykonáva sa skoro ráno, pomocou srsti z jeleňa a prasaťa, ktorá sa suší na slnku. Opakuje sa trikrát, raz za týždeň.
Čas mýtov
Tieto rituály pochádzajú z mytologického času, bez presného dátumu.
„Toto je od začiatku sveta. Žabia vakcína je dobrá pre každého, kto má slabé nohy, chce pribrať, alebo ide loviť. Aj na bolesť hlavy. Kto veľa spí, vezme žabiu vakcínu a hneď sa zlepší. Ja som ju bral veľakrát.“
(João Martins, 10. 3. 2000, Cruzeiro do Sul)
Starší ľudia si mýty pamätajú a rozprávajú ich mladej generácii – v jazyku Arara alebo po portugalsky.
Mýtus o pôvode Arara
Dedina plná detí, neďaleko rastie strom Sumaúma, v ktorom žije jastrab. Loví a kŕmi svoje mláďa, no keď už nie je korisť, začne loviť a jesť deti. Nakoniec ostane len jedno. Jeden muž sa rozhodne jastraba zabiť. S námahou sa mu to podarí. Vylezie k hniezdu a dá pierka do koša.
Jednu noc sa z koša začne ozývať zvláštny zvuk. Myslí si, že sú to šváby. No ráno v koši nič nenájde. Keď sa to opakuje, jedného dňa z koša začnú vychádzať všetky kmene Pano, spievajúc mená: Shawãdawa, Yawanawá, Kaxinawá, Xaranawá, Duwanawá, Puyanawá a ďalší.
Podľa ararskej kozmológie teda všetky tieto kmene vznikli z pier toho istého jastraba – čo naznačuje ich jazykovú a kultúrnu blízkosť.
Zdroje a viac informácií:
https://pib.socioambiental.org/en/Povo:Arara_Shaw%C3%A3dawa
Upozornenie:
Všetky informácie slúžia výlučne na vzdelávacie, vedecké, etnografické a historické výskumné účely. Všetky produkty sú predávané ako botanické vzorky bez akéhokoľvek nároku na konkrétne účinky. Použitie tohto produktu je plne na uvážení, zodpovednosti a riziku zákazníka.
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.
Od Rapé po Mapacho: Odhaľovanie slávnostných a liečebných výhod
Začiatkom tohto roka som mal prvú skúsenosť s posvätným tabakom, keď som sa zúčastnil slávnostnej potnej chýše pod vedením lakotskej medicinmanky. Predtým, ako sme vošli do rozpáleného horúceho...
Sansara (Sanchezia nobilis)
Sanchezia nobilis, známy aj ako Sansara, je tropická rastlina pochádzajúca z Južnej Ameriky, ktorá je obdivovaná pre svoje žiarivé zelené listy s výraznými bielymi alebo žltými žilami a atraktí...
Dračia krv – poklad z amazonského pralesa
Dračia krv, jedinečný produkt z amazonských lesov, je ručne zbieraná z voľne rastúcich stromov v Peru. Táto vzácna živica, pochádzajúca zo stromu Crotton Lechleri (známeho aj ako Sangre de Dra...
Kuntanawa kmeň z Brazílie
Koncom 19. a začiatkom 20. storočia bola populácia kmeňa Kuntanawa takmer úplne vyhladená v srdci Amazónie ozbrojenými skupinami, ktoré chceli na ich území, v brazílskom štáte Acre, založiť pl...