Odber noviniek, updateov a akciových produktov do emailu.
x

        0 ks 0.00 €

        shopping_cart

        Kmeň Kaxinawa (Huni Kuin)

        Ľudia z kmeňa Kaxinawá (Huni Kuin) sú pôvodnými obyvateľmi Brazílie a Peru. Ich mestá ležia pozdĺž riek Purus a Curanja v Peru a riek Tarauacá, Jordão, Breu, Muru, Envira, Humaitã a Purus. V peruánskej amazonskej džungli niektorí Kaxinawá prežívajú domorodé územie Alto Purús s jedincami Kulina.

         

        Kaxinawá sa tiež označujú ako ľudia Cashinauá, Caxinauá alebo Kashinawa. Toto meno vzniklo z kaxi alebo „bat“ a nawa, čo znamená „jednotlivci“ alebo „prisťahovalci“. Ich autonymom je Huni Kuin alebo „skutoční muži“, z huni, „muž“ a kuin znamená „skutočný“. Ľudia z Kaxinawá hovoria jazykom Kaxinawá, čo je panojský jazyk. Svoj jazyk nazývajú Hancha Kuin, čo znamená „pravé slová“. Iba 5 % až 10 % obyvateľov Kaxinawá v Peru hovorí po španielsky a miera gramotnosti je nízka.

         

        Poľovníctvo má v spoločnosti Kaxinawá prvoradý význam. Kaxinawá tiež lovia ryby, zbierajú rastlinnú potravu a pestujú plodiny prostredníctvom "swidden", čiže spálenia (dočasný poľnohospodársky pozemok, ktorý vznikol výrubom a vypaľovaním vegetačného krytu). Ryža sa vlastne stala exportnou plodinou. Ženy pletú košíky, navliekajú šperky z korálikov, vytvárajú praktickú keramiku a tkajú hojdacie siete a oblečenie. Muži tkajú určité koše, vyrezávajú nástroje z dreva, vytvárajú perové a rituálne ozdoby a vyrábajú kanoe a zbrane, ako sú oštepy, palice, luky a šípy. V poľovníctve sú obľúbené brokovnice.

         

        huni kuin ludia

         

        Kmeň Kaxinawa patrí k jazykovým kmeňom Pano, ktoré sa pohybujú na hranici medzi východným Peru a západnou Brazíliou. Ich dediny sa nachádzajú okolo riek Purus a Curanja v peruánskej krajine. Brazílske kmene možno nájsť v blízkosti riek Tarauacá, Jordão, Breu, Muru, Envira, Humaitá a Purus. V súčasnosti sú takmer všetky kmene vzájomne prepojené. Bývali časy, keď európski prieskumníci vstúpili na ich územie pri hľadaní zdrojov. Jedným z týchto zdrojov bol latex alebo kaučuk, ktorý zahraniční cestovatelia čoskoro začali zbierať z amazonských pralesov. V dôsledku odlesňovania a invázie do ich pôdy začali domorodí obyvatelia čoskoro útočiť na útočníkov. Napriek tomu niektoré kmene dychtivo začali výmeny s cudzincami. V dôsledku toho sa kmene začali od seba čoraz viac oddeľovať a až do 20. storočia sa opäť dostali na dosah.

         

        Ľudia Kaxinawa majú silné volanie po duchu, ktorého nazývajú „yuxin“. Podľa ich tradície len skutočný šaman dokáže spojiť ducha kmeňa s duchom lesa a tak udržať vyváženú komunikáciu medzi týmito dvoma realitami. Podľa ich presvedčenia môže dedinu ochrániť len skutočný šaman. Napriek tomu väčšina domorodých ľudí verí, že v okolí už nie sú žiadni skutoční šamani, zatiaľ čo stále existuje veľa učňov, ktorí sa majú stať zasvätenými. Aby sa človek stal šamanom, musí prejsť veľkou transformáciou riadenou rastlinnou ríšou. Na konci svojho učňovského obdobia budú dostatočne silné na to, aby sa liečili a zabíjali bez použitia rastlín, ale jednoducho použitím svojej sily yuxínu. Pri týchto rituáloch a zasväteniach je bežné používanie ayahuascy v kombinácii so špeciálnymi druhmi Rapé. Obyvatelia Kaxinawa majú veľa páperového oblečenia a zvyčajne si počas obradov natierajú celé telo.

         

        Huni Kuin kmen

         

        Kaxinawa znamená netopierí ľudia a nepoužíva ho samotný kmeň. Hovoria si Huni Kuin, čo v preklade znamená „skutočný človek“. V okolí je veľa kmeňov, ktoré sú príbuzné a zvyčajne sa nazývajú „nawa“, ako sú kmene Yaminawa, Sharanawa, Mastanawa a ďalšie nawa.

         

        Vodca Kaxinawá a bývalý viceprimátor Jordánska (Acre), Siâ Kaxinawá, je múdry a veľmi uznávaný šaman, ktorý sa energicky zastáva svojho kmeňa na verejnosti a prostredníctvom organizácií: založil União das Naçoes Indigenas (UNI/AC ) a ASKARJ a je spoluzakladateľom Aliancie lesných národov a Medzinárodnej rady pre ľudské práva (IACHR). Tieto organizácie sa zasadzujú za práva domorodých komunít, ako aj za ľudské práva a ochranu dažďového pralesa (Aya Conference 2014, Ibiza).

         

        Rapé v kmeni Kaxinawa sa používa na rôzne účely, ako je úľava od fyzickej bolesti a bolesti hlavy, čistenie dutín a zmiernenie nádchy. Okrem toho Kaxinawa aplikujú Rapé na duševné liečenie, väčšinou v kombinácii so spievaním. Rapé spája kmeň s duchmi džungle a – v závislosti od presných ingrediencií – môže liečiť, zvyšovať koncentráciu, zlepšovať lov alebo byť spojkou s duchovnou povahou.

        Haux haux!

         

         



        Štvrtá čakra (srdcová) Anahata

        Srdcová čakra (Anáhata) je štvrtým energetickým centrom v systéme ľudských čakier. Nachádza sa v strede hrudníka a slúži ako životne dôležitý zdroj lásky, súcitu a emocionálnej rovnováhy. Okr...

        Kmeň Yawanawá z Acré Brazília

        Ľudia z Yawanawy od nepamäti žili v harmónii s prírodou na brehoch rieky Gregorio v amazonskom regióne, ktorý koncentruje najväčšiu biodiverzitu na planéte. V tomto bohatom prostredí si ich pred...

        Od Rapé po Mapacho: Odhaľovanie slávnostných a liečebných výhod

        Začiatkom tohto roka som mal prvú skúsenosť s posvätným tabakom, keď som sa zúčastnil slávnostnej potnej chýše pod vedením lakotskej medicinky. Predtým, ako sme vošli do rozpáleného horúceho st...

        11 letý indigový chlapec o změnách na Zemi - 2. časť

        97. A pokud nesouhlasím? Pokud jsem proti tomu, aby 91 % z lidí zemřelo? Pokud je miluji takové, jací jsou, a nechci, aby začali být nemocní a umírali kvůli prostoru pro “dokonalejší lidí”? Můj...